Kas loogiline või emotsionaalne valik?
Eurograduate (Euroopa Komisjoni algatatud projekt, mis keskendub kõrghariduse lõpetanute jälgimisele) tehtud uuringu andmed aitavad mõista, kuivõrd erinevad kaalutlused võivad valdkondi mõjutada. Näiteks:
- IKT-vilistlaste jaoks olid kõige olulisemad põhjused hea palk tulevikus (93%) ja töö leidmise võimalused (90%).
- Ärinduse ja halduse õppijate puhul oli väga määravaks eriala maine (72%).
- Humanitaaria ja kunstide valdkonnas mängis suurt rolli varasem kogemus ja oskused (75%).
See näitab, et noored ei vali ainult südame järgi – valik sõltub tugevalt ühiskondlikest tähendustest, infost ja nähtavusest. Just siin jääb inseneeria tihti tähelepanuta: valdkond pole sama nähtav, turvaline ja tasuv nagu IKT, ega nõnda romantiseeritud nagu disain või äri. Kõrgkoolidel ja kutsekoolidel ongi sel juhul vaja luua inseneeriast teadlik kuvand ja pakkuda võimalust erialaga kokku puutuda.
Tüdrukud ja nähtamatu klaaslagi
Kui rääkida nähtavusest, ei saa mööda minna soolise tasakaalu küsimusest inseneerias ja IKT-s. Kantar Emori uuring “Klaasseinad ja klaaslagi Eesti IKT-s” (2023) toob välja, et:
- Tüdrukute reaalainete ja IKT-alane kirjaoskus on poistega samaväärne või neist paremgi, kuid tüdrukute valdkonna-alane enesekindlus ja eneseseostus on madalam.
- Tüdrukute püsima jäämisel mängivad suur rolli valdkonna kultuur, õpetamisstiil ja eeskujud.
- Sooline segregatsioon on kõige tugevam just IKT- ja inseneeria valdkonnas – alates haridusest kuni tööturu tippudeni.
Kui soovime, et rohkem tüdrukuid valiks inseneeria või IKT, peame looma keskkonna, mis annab selge sõnumi: see valdkond on ka nende jaoks. Vaja on laiemat toetuspinda – alates koolist ja õppekultuurist kuni ühiskondliku suhtumise ja nähtavate eeskujudeni –, mis aitab tüdrukutel end inseneeria maailmas ette kujutada.
Tüdrukute vähene esindatus ei tulene oskuste puudumisest, vaid sageli sellest, et ühiskondlikus kuvandis ei peegeldu piisava jõuga vastu tõsiasi, mille kohaselt sobivad need valdkonnad suurepäraselt ka naistele. Mida rohkem on nähtavaid naisinsenere, disainereid ja arendajaid, seda suurem on tõenäosus, et tüdruk näeb selles valdkonnas tegutsemas iseennastki.