
15.–16. mail 2025 toimus Harno eestvedamisel Eestis esmakordselt Avatud tehaste päev – sündmus, mille eesmärk oli tuua noored, õpetajad, lapsevanemad ja laiem avalikkus lähemale tööstusele ning tutvustada inseneeria kui elukutse mitmekesist ja tulevikku suunatud sisu. Kahe päeva jooksul avasid oma uksed 13 Tartumaa tehast viiest erinevast valdkonnast. Kokku külastati tehaseid enam kui 1500 korral ning sündmuse vastu tunti elavat huvi.
Sündmuse käivitamise mõte sai alguse vajadusest suurendada noorte kokkupuudet inseneeriaga juba enne haridusvalikute tegemist. Inseneeria on võimaluste maailm, kuid paljude noorte jaoks jääb see nähtamatuks. Huvi ja teadlikkus saavad alguse kokkupuutest ning Avatud tehaste päeva eesmärk oli olla hariv ja põnev lüli noore ja inseneeria vahel.
13 tehast, 96 tuuri ja 2000 külastajat
Kahe päeva jooksul korraldati 13 tehases kokku 96 tuuri. Osalejate seas oli nii põhikooli- ja gümnaasiumiõpilasi, õpetajaid kui ka peresid. Külastada sai trüki- ja pakendi-, metalli-, puidu-, toidu- ning elektroonikatööstuse ettevõtteid, näiteks HANZA Mechanics Tartu, Doordec, SALVEST, A. Le Coq, Thermory, Data Print ja GPV Estonia.
Paljud külastajad, eelkõige õpilased, nägid esimest korda, kuidas nende igapäevaelus tuttavad tooted reaalselt valmivad. Nähtud protsessid murdsid nii mõnegi eelarvamuse – näiteks et tehases tehakse valdavalt käsitsitööd –, ning pakkusid osalejatele avastamisrõõmu.
Ettevõtted ise hindasid külastuste käigus tekkinud arutelusid väga kõrgelt. Õpilaste vahetud küsimused ja õpetajate ettevalmistustöö aitasid kaasa sisukatele kohtumistele. Mõned tehased rõhutasid, et said tänu osalejatega suhtlemisele ka uusi vaatenurki oma töö tutvustamise viisidele.
Ettevõtted tõid välja, et külaliste ettevalmistus oli väga erinev. Data Printi tegevjuhi Triin Anette Kaasiku sõnul oli suur rõõm kohtuda kooligruppidega, kus õpetajad olid teinud põhjalikku eeltööd ja lapsed esitasid sisukaid küsimusi. Ka Doordeci personalijuht Katrin Tamm rõhutas, et vahetu huvi ja vestlused külastajatega andsid nende tiimile uusi vaatenurki ning tugevdasid veendumust, et ka tööstus saab ja peaks olema noortele avatud.
Õppetunnid ja edulood
Pilootprojektina oli sündmus väärtuslik õpikogemus. Positiivse tagasiside kõrval toodi esile ka arengukohti. Näiteks kujunes üheks väljakutseks ettevõtete erinevate turvanõuetega kohanemine ja nende tutvustamine külastajatele. Samas said mitmed head lahendused kohe kinnitust – näiteks audiogiidide kasutamine osutus ootamatult kasulikuks, võimaldades tuuril osalejatel ka mürarikkas keskkonnas kogu infot selgelt kuulda. Samuti leidis kinnitust, et 60-minutiline külastus on optimaalne: piisavalt sisukas, ent mitte väsitav.
Tehastel oli võimalus näidata mitte ainult oma tootmist, vaid ka karjäärivõimalusi. Näiteks GPV Estonia tõi esile, et nende meeskonnas töötab inimesi väga erineva haridustasemega – põhiharidusest kuni doktorikraadini –, ja et ettevõte väärtustab sisemist arengut. Taoline nähtav karjääriredel aitas külastajatel mõista, et inseneeriavaldkond pole suletud eliidi maailm, vaid koht, kus pingutuse ja huvi korral on võimalik kasvada ja areneda.
Tõhus teavitustöö ja ulatuslik nähtavus
Sündmuse teavitustöö oli mitmekihiline ja ulatuslik. Reklaami kuvati üle 1,3 miljoni korra, kampaania jõudis üle 500 000 inimeseni ning sotsiaalmeedia videod – kus osalesid näiteks näitleja Kristel Aaslaid ja Limpa (A. Le Coqi “kuulsaim töötaja”) – kogusid üle 200 000 orgaanilise vaatamise. Sotsiaalmeedias märkisid end sündmusest huvitunuks pea 3000 inimest.
Suur meediatähelepanu, sealhulgas kajastused ETV “Ringvaates”, Õhtulehes, Postimehes ja mitmes raadiosaates, aitasid sündmuse sõnumil laiemalt kõlama jääda: Eesti tööstus vajab uusi insenere ning selleks tuleb valdkond muuta noortele arusaadavaks ja kättesaadavaks. Kokku kõlas Avatud tehaste päeva sõnum enam kui 2 miljonil korral.
Tulevikuvaade: kogu Eestit kaasav ettevõtmine
Avatud tehaste päev oli pilootprojekt, kuid juba tänaseks on korraldajate poole pöördunud mitmed teised maakonnad sooviga liituda. Sündmuse suur huvi ja osalejate positiivne tagasiside on loonud tugeva aluse laienemiseks. Eesmärk on kaasata rohkem valdkondi, kasvatada sündmuse mõju ning pakkuda kvaliteetseid ja sisukaid kogemusi noortele kõikjal Eestis. Huvi on üles näidanud juba mitmed maakonnad, sealhulgas Harju-, Rapla-, Lääne- ja Võrumaa.
Sündmuse pikaajalisem eesmärk on kujundada noorte karjääriteadlikkust ning aidata neil paremini mõista, millised võimalused avanevad neile inseneeria, tootmise ja tehnoloogia valdkonnas. Läbi otsese kogemuse saab noor aimu, mida tähendab töötada keskkonnas, kus iga päev arendatakse ja valmistatakse tulevikulahendusi – olgu see taaraautomaat või nutikas mööblilahendus.
Noorte jaoks ei piisa vaid teoreetilistest loengutest – vaja on ka käed-külge kogemusi, vahetut kontakti ja mõistmist, mida tähendab töötada tehnoloogial põhinevas, rahvusvahelise haardega, loovas ja arenevas valdkonnas. Avatud tehaste päev aitas seda eesmärki ellu viia.
Foto: Mana Kaasik